Tidlig en oktobermorgen 2009 ble Leo født. Han var ikke kommet lenger enn til uke 27+3 og ble født med keisersnitt på grunn av akutt eklampsi. Da jeg holdt ham for første gang ble jeg overrasket over at den lille fugleungen hadde så fast og sterk rygg. Etter tre måneder på Haukeland kom han hjem og det var godt; vi kunne nesten se at han vokste fra dag til dag.
Han hadde det fint disse første årene, men vi kunne se at han ble sliten i større grupper og fant etterhvert en barnehage som var liten og trygg. Han gikk korte dager og var en utadvendt gutt som snakket blidt med alle. Så ble han tre og ble overført til storebarnsavdelingen. Der var det mer mas, flere regler, strammere program. Leo trivdes ikke. Han ville ikke gå dit og gråt og klamret seg til meg ved avlevering. Jeg kjente at dette er ikke greit, om dette er så stort og vanskelig for ham må jeg ta det på alvor. Han var mye hjemme etter det, og gikk i barnehagen kanskje en dag i uka. il å begynne med var jeg allerede hjemme med lillesøster og vi hadde det fint med energiske, kaotiske dager i vårt eget tempo. Etterhvert jobbet vi begge deltid og hadde muligheten til å legge opp ukene etter barnas behov. Årene gikk og det nærmet seg skolestart. Han var født sent på året og skulle egentlig vært født i januar. Han kom til å være 5 år i første klasse. Vi funderte på å søke utsatt skolestart. Vi funderte på alternative skoler. En tidlig søndag morgen våknet jeg og tenkte "Vent nå litt. Leste ikke jeg en artikkel om at Knut Røed Ødegaard hjemmeunderviste datteren sin? Kan det være lov?" En halv time senere hadde det falt en stor bør fra skuldrene mine; visst var det lov! Det var til og med en rettighet sidestilt med skoleopplæring. For en lettelse! Vi fikk etterhvert kontakt med andre som drev privat hjemmeundervisning i Oslo-området og bestemte oss for at han skulle få begynne på skolen til høsten, men at vi tok han ut om det ikke fungerte. Skolestart kom og det tok ikke mange dagene før nyhetens interesse ga seg. Vi prøvde forskjellige versjoner av samarbeid og tiltak, men vi så at dette ikke var bra for ham. Han var utslitt, rasende og ute av seg. Han var som en vissen blomst. Til høstferien tok vi avgjørelsen; vi tar ham ut av skolen. For en lettelse! For en glede! Nå kunne vi fortsette å leve livet i vårt eget tempo med timesvis med frilek og Leo fikk all den tid han trengte til å hente seg inn igjen mellom aktiviteter. En dag med aktivitet krevde minst fire dager ro hjemme før han hadde glede av noe ute av huset igjen. Dagene ble fylt av lek, spill og besøk hos venner. Vi gikk på turer og lærte nye ting hele tiden. Tilbake kom den blide energiske gutten vår. Han var rett i ryggen og øynene glitret. Nå har vi hatt privat hjemmeundervisning i seks år og er fortsatt godt fornøyd med valget alle sammen. Vi tar det ett år av gangen og vet fortsatt ikke om Leo kommer til å begynne på ungdomsskolen eller om vi fortsetter hele skoleløpet hjemme. Det betyr ikke at alt er rosenrødt og problemfritt. Jeg har vært bekymret for vennskap og sosialt liv og for om han lærer fort nok og redd for å ikke gjøre det riktige for ham. Dette regner jeg med er generelle bekymringer enhver foreldre har. Men jeg mener at mental helse er noe av det aller viktigste i livet og jeg er ikke i tvil om at om han hadde måttet gå på skolen hadde han uten tvil utviklet skolevegring og muligens blitt stigmatisert som en problemmaker. Nå er han en laidback, rolig 12-åring, med masse humor og utholdenhet, med et bredt spekter av interesser og som liker å lære. Fordelen med privat hjemmeundervisning for premature barn er nettopp den tilrettelagte opplæringen og muligheten for å tilpasse omgivelsene til det best mulige læringsmiljøet for barnet. Mange av de premature barna sliter med konsentrasjon, store grupper mennesker og filtrering av inntrykk. Dette gjør skolehverdagen vanskelig å navigere når de er små. Ettersom de blir større blir de stort sett mer robuste og kan lettere navigere disse utfordringene. Men hva med det sosiale? Skolens oppdrag er jo ikke bare kunnskap? Vi mennesker er forskjellige, også på dette punktet. Det er ikke alle som trenger å ha mange mennesker rundt seg hver dag for å utvikle sin sosiale kompetanse. Det finnes også mange andre sosiale arenaer; kulturskole, sportsaktiviteter, naboer, speider, musikkorps, familie og gaming for å nevne noen. Dette er arenaer hvor en lærer samspill og samarbeid, men ofte i roligere, mer fokuserte omgivelser. Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal velge privat hjemmeundervisning og det er ikke svaret på alle problemer. Men jeg mener det er viktig at flest mulig får vite at det er lovlig, mulig og mindre komplisert enn mange tror. Og at det kan være et godt alternativ særlig for vår gruppe barn de første årene av barneskolen. Denne teksten ble skrevet til Prematurposten, høsten 2021
0 Comments
Lenke til den gjeldende artikkelen her. Til BT og Aftenposten mandag 19. desember etterlyser seniorrådgiver i Barneombudet, Rune Gulbrandsen, strengere regler for barn som får privat hjemmeundervisning. Til NRK Vestland den 27. januar i år uttrykte hans tidligere kollega Kjersti Botnan Larsen “Vi vet veldig lite om hva som skjer i en del tilfeller i hjemmeundervisning og om kommunene oppfyller de pliktene de har." Barneombudet vet veldig lite om privat hjemmeundervisning fordi de ikke er interessert i å snakke med oss som faktisk vet veldig mye om det. Norsk hjemmeundervisningsforbund (NHUF) er en frivillig organisasjon som blant annet bistår familier og kommuner med informasjon om privat hjemmeundervisning. NHUF har både høsten 2020 og høsten 2021 tatt kontakt med barneombudet for å snakke om hva som er virkeligheten for barn som får privat hjemmeundervsining. Etter Botnan Larsens uttalelse i januar tok vi nok en gang kontakt med Barneombudet. Svaret vi får er at “Grunnskoleopplæring i heimen er noe Barneombudet ikke har valgt å engasjere seg i nå”. Selv etter den tragiske saken i Bergen er det altså noe de ikke velger å prioritere å sette seg inn i. Men uttale seg skal de. Rune Gulbrandsen uttaler til BT/Aftenposten at “Skolen er et sted for å lære og utvikle vennskap. Den er et viktig sted for å fange opp elevers behov på flere områder. Det er en risiko for at elever med privat hjemmeundervisning faller gjennom dette sikkerhetsnettet.” Vi i NHUF kan informere om at de aller fleste barn som får privat hjemmeundervisning har opplevd at de nettopp ikke fikk den opplæringen de har rett til på skolen, og for noen var heller ikke det sosiale miljøet preget av vennskap, men av mobbing og utestenging. Barn er forskjellige og vår erfaring er at for eksempel mange neurodivergente barn har godt av en roligere opplæringssituasjon. For noen har det vært livreddende å få lov til å slippe skolehverdagen. NHUF stiller som rådgiver både til familier som vil hjemmeundervise og til kommuner som skal ha tilsyn. Vår erfaring er at kommunene er samvittighetsfulle og grundige og at de aller fleste tilsyn etterhvert fungerer godt. Et godt tilsyn er et samarbeid mellom familien og tilsynslærer, en dynamisk prosess bestående av samtaler over tid. Denne prosessen kan ikke planlegges på forhånd eller standardiseres, fordi hvert enkelt barn har sitt utgangspunkt og ofte sin egen problematikk i forhold til læring. Vi ser at selv kommuner som i utgangspunktet er skeptiske, har blitt overrasket over barns fremgang ved privat hjemmeundervisning. Journalistene spør videre om en vet noe om det faglige nivået til barna som får privat hjemmeundervisning. Det finnes ingen samlet statistikk over dette i Norge, men en indikator kan være at ungdommer som som har hjemmeundervisning går videre i videregående opplæring på lik linje med de som har fått sin opplæring i offentlig eller privat skole. Studier fra andre land viser at hjemmeunderviste barn klarer seg godt videre i utdanning og det er ingen grunn til å tro at det er annerledes i Norge. Jurist Kirsten Kolstad Kvalø er seniorrådgiver ved Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter og stipendiat i barnerett ved UiO. Hun mener at kontrollen med hjemmeundervisning må økes. Kvalø er sikkert kjent med at i departementets forslag til ny opplæringslov foreslås det at tilsynsansvaret styrkes ved å gi kommunene plikt til å starte opp tilsyn innen tre måneder etter at de har mottatt beskjed om privat hjemmeundervisning. Dette er NHUF positive til. Det stemmer også at det i dagens lovverk ikke er beskrevet en plikt om å melde fra om privat hjemmeundervisning. Det er allikevel det som er gjeldende praksis all den stund en i følge §2-1 i opplæringsloven kan straffes med bøter dersom en unnlater å sende barnet sitt på skolen. Departementet foreslår en formalisering av denne gjeldende praksisen ved å innføre meldeplikt ved oppstart av privat hjemmeundervisning. Dette støtter NHUF. Når det gjelder manglende krav om at tilsynslærer skal treffe barnet er dette en konstruert problemstilling. Praksis er at tilsyn er et samarbeidsmøte mellom tilsynslærer, foreldre og barnet. NHUF kjenner ikke til saker hvor tilsynet ikke har fått møte barnet. "Her er det viktig å sette barns rettigheter i sentrum", sier Larsen til NRK Vestland i januar. Det er NHUF helt enige i. Skal virkelig én tragisk hendelse, som faktisk handler om kommunal svikt og omsorgssvikt, føre til at alle barn mister retten til privat hjemmeundervisning? Barneombudet ser ut til å glemme de viktigste pliktene foreldreansvaret innebærer: retten og plikten til å beskytte barnets fysiske og psykiske helse samt plikten til å gi det opplæring (Barneloven §30). Når skolehverdagen enten truer barnets helse eller skolen ikke klarer å tilrettelegge faglig, er det foreldrenes plikt å sørge for at barnets rettigheter blir ivaretatt på annet vis. Her er retten til å ta barnet ut av den skadelige situasjonen og selv ta hånd om opplæringen. Det er viktig at det føres tilsyn med privat hjemmeundervisning, nettopp for å sikre barns rett til grunnleggende opplæring og for å forhindre slike tragedier som den i Bergen, i ytterste konsekvens. Samtidig er det viktig at retten til privat hjemmeundervisning ikke innskrenkes nettopp for å sikre barns rett til opplæring og rett til et trygt opplæringsmiljø. Avdelingsdirektør Ylva Christiansen Sundt i Utdanningsdirektoratet uttaler seg heldigvis ryddig og saklig. Dersom barneombudet og andre skal mene noe om privat hjemmeundervisning bør de i det minste ta seg tid til å snakke med dem det gjelder, for å skaffe seg den kunnskapen de selv innrømmer at de ikke har. |
Kategorier
All
Arkiv
July 2023
|