Lover
Hjemmeundervisning reguleres av «Lov om barn og foreldre (Barneloven)» og «Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (Opplæringslova)», samt FNs konvensjoner.
Barneloven fastsetter at det er de foresattes ansvar å gi barna utdanning etter "evne og givnad". På samme måte som offentlige og private skoler, er hjemmeundervisning regulert av Opplæringslova. Barn har krav (rett og plikt) på opplæring, videre har de krav på tilpasset og tilrettelagt grunnskoleopplæring. Det er barnas foresatte som bestemmer om dette krav er best oppfylt med privat hjemmeundervisning, privat grunnskole eller offentlige grunnskole. Uansett hva en velger er grunnskoleopplæringen av barna foreldrenes ansvar. Privat hjemmeundervisning er regnet som "anna, tilsvarande opplæring" i §2-1 i lovteksten. § 2-13 beskriver hvilke §§ som gjelder for privat hjemmeundervisning (privat opplæring i heimen). §1-2 er virkeområdet for lova, §1-3 handler om tilpasset opplæring og §§ 2-3 og 2-4 dreier seg om innholdet i opplæringa. § 14-3 slår fast kommunens tilsynsansvar. I Forskrift til opplæringslova §3-1 slås det fast at privat hjemmeunderviste elever ikke har rett til karakterer. Privat hjemmeundervisning UDIR 5-2013 er en regelverkstolkning om privat hjemmeundervisning fra Utdanningsdirektoratet. Utdrag fra lovene
Her er utdrag fra de lover og konvensjoner som berører hjemmeundervisning i Norge. For fullstendig lovtekst se Lovdata. Lov om barn og foreldre (barnelova) § 30. Innhaldet i foreldreansvaret. Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. (§§ 31-33 sier at man skal lytte til barnet før en tar avgjørelser som berører dem) Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 2-13. Bruk av lova for privat opplæring i heimen §§ 1-2, 1-3, 2-3 og 2-4 i lova med forskrifter gjeld for innhaldet i privat grunnskoleopplæring i heimen så langt reglane ikkje kjem i strid med Noregs folkerettslege plikter. Kapittel 1. Formål, verkeområde og tilpassa opplæring m.m. § 1-2. Verkeområdet for lova (...) Lova gjeld også for grunnskoleopplæring i private grunnskolar (...), og for privat heimeopplæring i grunnskolen. § 1-3. Tilpassa opplæring og tildleg innsats Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten. Kapittel 2. Grunnskolen § 2-1. Rett og plikt til grunnskoleopplæring Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring. Retten til grunnskoleopplæring gjeld når det er sannsynleg at barnet skal vere i Noreg i meir enn tre månader. Plikta til grunnskoleopplæring byrjar når opphaldet har vart i tre månader. § 2-3. Innhald og vurdering i grunnskoleopplæringa Grunnskoleopplæringa skal omfatte kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, norsk, matematikk, framandspråk, kroppsøving, kunnskap om heimen, samfunnet og naturen, og estetisk, praktisk og sosial opplæring. (...) Elevane skal vere aktivt med i opplæringa. Undervisningspersonalet skal tilretteleggje og gjennomføre opplæringa i samsvar med læreplanar gitt etter lova her. § 2-4. Undervisninga i faget kristendom, religion, livssyn og etikk Kristendom, religion, livssyn og etikk er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande. Undervisninga i kristendom, religion, livssyn og etikk skal gi kjennskap til kristendommen, andre verdsreligionar og livssyn, kjennskap til kva kristendommen har å seie som kulturarv og til etiske og filosofiske emne. Undervisninga i kristendom, religion, livssyn og etikk skal bidra til forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål. Undervisninga i kristendom, religion, livssyn og etikk skal presentere ulike verdsreligionar og livssyn på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna. Kapittel 14. Tilsyn m.m. § 14-3. Kommunalt tilsyn med heimeopplæring Kommunen fører tilsyn med den pliktige opplæringa for barn og unge som ikkje går på skole, og kan òg kalle dei inn til særskilde prøver. Kommunen skal krevje at barnet eller den unge skal gå i skole dersom dei krava lova her med forskrifter stiller til heimeopplæringa ikkje er oppfylte. Forskrift til opplæringslova Kapittel 3. Individuell vurdering i grunnskolen og i vidaregåande opplæring I. Generelle føresegner § 3-1. Rett til vurdering Elevar i offentlege grunnskolar og skolar som er godkjende etter opplæringslova § 2-12, har rett til vurdering etter reglane i dette kapitlet. Kapitlet gjeld ikkje dei som får privat grunnskoleopplæring i heimen etter opplæringslova § 2-13. Norges folkerettslige forpliktelser Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK 1.protokoll artikkel 2) Ingen skal bli nektet retten til utdanning. Funksjoner staten påtar seg i utdanning og undervisning, skal den utøve med respekt for foreldrenes rett til å sikre slik utdanning og undervisning i samsvar med deres egen religiøse og filosofiske overbevisning. FN's konvensjon av 16.des 1966 om sivile og politiske rettigheter (SP artikkel 18 nr 4) Konvensjonspartene forplikter seg til å respektere foreldres, og i tilfelle vergers, frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse i samsvar med deres egen overbevisning. FN's konvensjon av 16. des 1966 om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK art. 13 nr 3 og 4) Konvensjonspartene forplikter seg til å respektere foreldres, og når det er aktuelt, vergers frihet til å velge andre skoler for sine barn enn dem som er opprettet av offentlige myndigheter, forutsatt at skolene oppfyller eventuelle minstekrav til undervisningen fastsatt eller godkjent av staten, og til å sikre sine barn en religiøs og moralsk undervisning i samsvar med deres egen overbevisning. Intet i denne artikkel må tolkes som innskrenkninger i enkeltpersoners eller organisasjoners frihet til å opprette og drive undervisningsinstitusjoner, forutsatt at de prinsippene fastsatt i denne artikkelens første paragraf iakttas, og at den undervisning som gis i slike institusjoner, er i overensstemmelse med eventuelle statlige minstekrav. Konvensjonen om barns rettigheter - Artikkel 5 Partene skal respektere det ansvar og de rettigheter og forpliktelser som foreldre, eventuelt slektninger eller medlemmer av lokalsamfunnet ifølge stedlig skikk, verger eller andre med juridisk ansvar for barnet har, for å gi det veiledning og støtte, tilpasset dets gradvise utvikling av evner og anlegg, under barnets utøvelse av rettighetene anerkjent i denne konvensjonen. Konvensjonen om barns rettigheter - Artikkel 14 nr 1 og 2 1. Partene skal respektere barnets rett til tankefrihet, samvittighetsfrihet og religionsfrihet. 2. Partene skal respektere foreldrenes, eventuelt vergenes, rett og plikt til å veilede barnet om utøvelsen av hans eller hennes rettigheter på en måte som er i samsvar med barnets gradvise utvikling. |