Den 9. juni 2023 ble den nye Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) vedtatt. Den skal etter planen tre i kraft til skolestart 2024.
For hjemmeundervisere er det ingen store endringer. Det vil altså si at forslaget om at det skulle bli søknadsplikt ikke ble vedtatt. I kapitell 39 av proposisjonen redegjør Kunnskapsdepartementet for bakgrunnen for det forslaget de la fram. Les kapitell 39 her. Slik oppsummerer Kunnskapsdepartementet endringene i lovforslaget: "For å sikre at barn får oppfylt sin rett til opplæring når de får hjemmeundervisning, foreslås det å innføre en plikt om at kommunene skal føre tilsyn innen tre måneder etter at hjemmeundervisningen har startet. Det foreslås også at foreldre får en plikt til å melde fra til kommunen om at barnet skal få grunnskoleopplæring i hjemmet." Det vil i praksis si at det blir en tilstramming av kommunenes tilsynsansvar og at det er blitt skrevet inn i loven at det er plikt å melde fra om at en begynner med privat hjemmeundervisning, noe som jo allerede er gjeldende praksis. En formell endring er at privat hjemmeundervisning har fått en egen paragraf, § 22-5 , hvor både hjemmeundervisningen og kommunenes tilsynsansvar blir beskrevet. NHUF argumenterte også hardt for at det i større grad skulle være mulig å ha delte løsninger, noe skole og noe privat hjemmeundervisning, da vi ser at det er mange familier som både ønsker og kunne hatt behov for dette. Vi klarte dessverre ikke å få gjennomslag for i denne omgang. Det er fortsatt lovlig for kommunene å lage slike løsninger, men de har ikke plikt til å gjøre det. Her er en lenke til lovforslaget slik det er beskrevet i Proposisjon 57 L (2022.2023) Under følger de nye lovparagrafene som altså trer i kraft i august 2024. § 2-2 Plikt til grunnskoleopplæring Barn har plikt til grunnskoleopplæring frå det året dei fyller seks år, til dei har avslutta det 10. trinnet. Grunnskoleopplæringa skal gjennomførast på ein offentleg skole, ein privat grunnskole som er godkjend etter § 22-1 eller etter privatskolelova, eller gjennom privat grunnskoleopplæring i heimen, jf. § 22-5. § 22-5 Privat grunnskoleopplæring i heimen Foreldre har plikt til å melde frå til kommunen dersom dei skal gi barna privat grunnskoleopplæring i heimen. Den private grunnskoleopplæringa i heimen skal oppfylle krava til formålet med opplæringa i § 1-3, krava i § 1-4 andre ledd om at opplæringa skal vere i samsvar med læreplanar for fag og § 1-6 første ledd om fag- og timefordelinga, forbodet mot forkynning i § 14-5 og krava i § 14-7 til korleis opplæringa om emna kristendom, religion, livssyn og etikk skal leggjast opp. Kommunen skal føre tilsyn med at den private grunnskoleopplæringa i heimen oppfyller krava i andre ledd. Når kommunen får melding om at eit barn skal få slik opplæring, skal kommunen opne tilsyn innan tre månader etter at opplæringa tar til. Kommunen kan krevje at barn som får privat grunnskoleopplæring i heimen, tar prøver som kan vise om opplæringa oppfyller krava i andre ledd. Dersom opplæringa ikkje oppfyller krava i andre ledd, skal barnet gå på skolen. Under har vi listet opp de paragrafene som nevnes i § 22-5. § 1-3 Formålet med opplæringa Opplæringa skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og dei som har læretid i bedrift, historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfridom, nestekjærleik, tilgiving, likeverd og solidaritet, verdiar som også kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn, og som er forankra i menneskerettane. Opplæringa skal utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og den felles internasjonale kulturtradisjonen. Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den enkelte si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal utvikle kunnskap, dugleik og haldningar som gjer at dei kan meistre livet sitt og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Elevane og dei som har læretid i bedrift, skal møtast med tillit, respekt og krav og få utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast. § 1-4 Mål og prinsipp for opplæringa Kongen gir forskrift om overordna mål og prinsipp for opplæringa. Departementet gir forskrift om læreplanar i fag. § 1-6 Fag- og timefordeling og tilbodsstruktur Departementet gir forskrift om kor mange timar med opplæring elevar i grunnskolen skal ha, kor mange timar som skal brukast til kvart fag, og korleis timane skal delast mellom trinna. § 14-5 Forbod mot forkynning Opplæringa skal ikkje vera forkynnande. § 14-7 Opplæring om kristendom, religion, livssyn og etikk Opplæringa om emna kristendom, andre religionar, livssyn og etikk skal samle alle elevar, og medverke til auka forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulikt syn på trudoms- og livssynsspørsmål. Emna skal presenterast på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte.
0 Comments
|
Kategorier
All
Arkiv
July 2023
|